fredag 20. februar 2009

Blodbegerprikling og andre småspirer

De stakkars blodbegerspirene mine nektet å vokse, så til min store fortvilelse beveget de seg ikke en millimeter den siste uken. Det var ikke annet å gjøre enn å forsøke å prikle, tenkte kanskje at en miljøforandring ville hjelpe. En ting er å så frø på størrelse med støv, en annen ting er å gjøre et forsøk på å prikle småspirer omtrent på den størrelsen.














Her ser dere spirene før prikling, og bilde under viser småspirene etter prikling. Ser dere godt etter så skal det være fire stk i hver potte.......... har en anelse om at svinnprosenten kan bli betydelig her... ja, ja, det ble 40 miniblodbeger tilsammen, så litt svinn tåler jeg nok.

















Ifjor hadde jeg over 50 stk, og det var ikke noe problem å få plass til alle. Hadde de bla. i fem verandakasser på rekkverket. Blodbeger er ypperlig på vinutsatte plasser. Ikke brekker de, og ingen blomster blåser av selv om de til tider lå vannrett ut ut i de verste vindkasta.














Men uansett så er det verd alt styret når resultatet blir som dette. De er jo bare så utrolig vakre - dette er nok en plante jeg bare må ha hvert år......... det er nok mange som er enige med meg i det tenker jeg.


Under ser dere to andre spirer som dukket opp her om dagen....alltid like spennende å komme hjem fra jobb for å titte i såpottene.
Cerinthe major purpurescens 'Blue Kiwi'
















Ricinus communis 'Gibsonii'























4 kommentarer:

  1. Ja, de er suverene i ampler og verandakasser. Men makan til pinlgete spirer! Går og skotter på mine sytråder m/frøblad hver dag. Syns ikke det går an å prikle før de har fått "ordentlige" blad, men...

    SvarSlett
  2. Mine spirte 17. januar - orket ikke vente lengre......de så ikke ut som de hadde tenkt å få ordentlige blad i det hele tatt :-)

    SvarSlett
  3. Blodbeger er flotte i ampler og verandakasser. De passer godt å ha i klimaet vi har her på Nordvestlandet med både regn og vind.
    Dette året har jeg ikke sådd hverken blodbeger eller Cerinthe, men småplanter av sistnevnet pleier å dukke opp i beda.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  4. Her har du altså samlet i ett innlegg de spirene jeg synes er kulest! Blodbeger fordi - de ER kule, cerinthe fordi de kommer ofte to ut av ett frø og det synes jeg er så kult - og den sistnevnte der - den er jo bare helt RÅ å se på når de spirer!!!

    SvarSlett