mandag 8. juni 2009

Jippi - jeg har fått drivhus

Fikk noen Iris med en kollega for noen år siden. Denne har stått i et bed med masse skygge, ble flytta tidligere i vår og har derfor ikke blomstret før i år. Stor var gleden da jeg så hvilken skjønnhet som åpenbarte seg i helgen.
Spørsmålet nå er - hva heter jeg? Den er ca 50 - 70 cm høy og har relativt stive blader. Iris har jeg ikke peiling på i det hele tatt, så det er kjempefint om noen kan hjelpe meg.

Ellers så har det vært minimalt med haging på meg de siste ukene. Den 16. mai fikk jeg en skikkelig strekk i leggen, gikk rundt og halta og pga av feilbelastning ble jeg nesten stiv i kneét. Ble sykemeldt, og på det værste hadde jeg problemer med å gå over stuegulvet - sukk - skikkelig morsomt at noe sånt skal skje på denne tiden av året. Pådro meg selvfølgelig strekken med for tung trillebår i for bratt bakke........

Gleden var desto større da det overraskende dukka opp en pakke i posten, en såkalt hagegalpakke, dvs en melkekartong med frimerker på....... Midt i elendigheten kom der en potentilla fra hajal medfølgende en liten gul lapp: "Skjønte du likte denne potentillaen - Derfor denne overraskelsen!"
Så utrolig hyggelig, og fra en hagevenn jeg ennå ikke har møtt - kan ikke huske sist jeg ble så glad for en gave........



Nå er også jeg den lykkelige eier av drivhus. Luxus 10,5 m2 fra Hobbydrivhus. Riktignok så ligger det i kjelleren ennå, og vi får vel ikke tid til å montere det opp før etter ferie, men det holder at jeg får det opp til høsten. Tomta er gravd ut, og det skal støpes en grunnmur.
Gleder meg - gleder meg - gleder meg............. det er som julaften og 17. mai på en gang - som da jeg var barn vel å merke :-)







Ute spirer blomster og ugress om en annen, heldigvis har blomstene gått av med seieren - enn så lenge. Nå er jeg ganske så utålmodig etter å komme meg ut og få luke. Jeg har riktignok halta rundt i hagen og nappa et og annet ugress, gravd et lite hull og stappa noe ned, men det monner så lite når jeg beveger meg haltende rundt i sneglefart med plantespaden i ene hånden og en liten plantekvast i den andre. Tenker naboene har ledd godt når de har sett meg. Nærmeste nabo har gitt meg navnet muldvarpen..................
Akk - det finst verre ting å bli kalt :-)

Posted by Picasa

11 kommentarer:

  1. Gratulerer med drivhus! Tenker det blir kjekt å få opp det, og få begynne å bruke det! Men synd med strekken i foten da! Håper du bli bra snart! Jeg triller også rundt med for tung trillebår, og til alt overmål er det lite luft i dekket også! Må visst passe meg! Jeg stikker en tur bortom deg en dag, skal sende sms først! Kanskje jeg har noe på lur?

    SvarSlett
  2. Gratulerer med drivhuset! :D Der kommer du til å kose deg masse, ingen tvil.

    God bedring til hele foten.

    SvarSlett
  3. Auda, jeg ønsker deg snarlig bedring! Irisen er kjempesøt, men jeg kan ikke hjelpe med navnet.

    SvarSlett
  4. Gratulerer så mye med drivhus! Der kommer du til å få mange koselige stunder.

    Ønsker deg god bedring med foten, og en fortsatt fin uke. Håper sommeren kommer tilbake for fullt snart med sol og varme i lufta.

    SvarSlett
  5. Så flott Iris. Den må du stelle godt med. Krever ikke noe særlig mer enn sol, og det har du jo gitt den allerede.
    Gratulerer med drivhus. Det blir saker det tenker jeg, og du kommer til å kose deg der.
    Håper du blir bedre i foten din, selv om den kanskje ikke hindrer deg i å jobbe litt i hagen. Så er det jo best å være i topp form når hagen også er på topp.
    Ha en fin uke.

    SvarSlett
  6. Gratulerer med nytt drivhus, det kommer du nok til å få mye glede av :-)

    Og du den irisen tror jeg at jeg har maken til (selv om min ser litt mer "lilla" ut).

    Sjekk ut denne linken, tror kanskje den heter Flaming Dragon

    http://home.online.no/~sol-f/fotoalbum/image306.html

    SvarSlett
  7. Gratulerer med drivhus :)
    -Og god bedring.

    SvarSlett
  8. Gratulerer med "nyhuset" ja! Drivhus er stikkord som får meg til å våkne!;-)

    Hajal er ikke bare en knupp, han er en utpsrungen sosial skjønhetsblomst! ;-) Har mange planter med Hajal til "etternavn"!

    Heldig som fikk Muldsvarp, en tidligere nabo kalte meg jordråtta - til andre!!!

    Hmm - de fleste ulykker skjer i - hjemmet!!!! ;-)

    SvarSlett
  9. Ha ha tenker jeg sier meg fornøyd med muldvarpen jeg....de er jo så søte så......
    Takk til dere alle for hyggelige kommentarer :-)

    SvarSlett
  10. Gratulerer hjerteligst med drivhus. Det får du garantert mye glede av.
    Spennende tre du hadde der. Hvor finner du slikt?

    SvarSlett
  11. Jeg kjøpte treet på det lokale gartneriet, Holmberg i Sykkylven i fjor. Han hadde bare tatt inn noen få på bestilling fra en hageinterssert dame. Heldigvis tok han inn flere enn hun skulle ha, og jeg var raskt på pletten og sikret meg ett :-)

    SvarSlett