torsdag 25. november 2010

Forskjell på Primula acaulis og Primula polyanthus?

Jeg får bare mer og mer sans for Primula..... og det er vel en viss fare for at det kan utvikle seg til en dille :-) , men det å orientere seg blant de forskjellige sortene (eller hva det nå enn heter på fagspråket) er ikke like lett. Kuleprimula - Primula denticulata er grei å holde rede på.



Det samme er Hageaurikkel - Primula x pubescens, den kjenner jeg igjen på bladene. Her presentert med en mørk blålilla variant. Denne sådde jeg i fjor.



Her er Primula luteola som jeg kjøpte hos Dragland sommeren 2009



De primulaene som ikke er like lett å skille fra hverandre er Primula acaulis og Primula polyanthus. Her er et bilde av førstnevnte, kjøpt på Spar og så planta ut i bedet.



Her er et bilde til av samme Primula. Tatt sent i oktober. Fantastiske planter som blomstrer nesten året rundt.



Dette bildet tok jeg 22. november og vi har nå hatt et par uker med minusgrader. Ikke rart det er lett å få dilla på Primula. Dette er også Primula acaulis, en gul variant fra Spar :-)



Det jeg da lurer på, er bildet under Primula polyanthus, og kan noen fortelle meg hvordan jeg ser forskjell på de to? Jeg synes blader og blomster ser helt like ut. Denne fikk jeg på blantebytte i det lokale hagelaget.


Her er lenke til to nettsider Primula polyanthus og Primual acaulis er det noen som kan forklare meg forskjellen så hadde det vært flott?

1 kommentar:

  1. Det var mange fine primulaer.Sett kalln i ei minigravemaskin så blir det dam skal du se ;o)) når det er noe med motor på så er de snar vettu ;o)) God helg

    SvarSlett