onsdag 1. desember 2010

Bloggkalender luke 1 - Trekkfullt -


Da kaster jeg meg på bloggkalenderen til Merete Tema eller ord for de ulike ukedagene finner dere her og dagens ord er TREKK.

I dag strever jeg faktisk med kald trekk på to steder. Med friskt pågangsmot fløy jeg rundt huset med drill og gardintrapp i morgentimene i dag. Så veldig tidlig var det jo ikke, da jeg måtte vente til det ble lyst så det var mulig å se hva jeg styrte med.
Saken var den at vrideren på baderomsvinduet har røket og kilt seg fast, med det resultatet at vinduet ikke lar seg lukke skikkelig igjen. Med rundt 10 minusgrader ute er det ikke vanskelig å tenke seg at det ble kaldt på badet så en nødløsning var nødvendig. Jeg tok to plankebiter, en på hver side av vinduet og skrudde det fast. Ikke den sterkeste orkan klarer å blåse opp det vinduet.
Her kan dere nyte det ferdige resultatet "host host"

Kanskje et strøk hvitmaling hadde gjort seg :-)  For å se litt positivt på det, så fikk jeg da endelig tatt i bruk drillen som var en gave fra min kjære.


Drivhuset med pelliser, Brugmansia, Blodbeger og andre overvintringsplanter har også hatt det litt for trekkfullt i den strenge kulden vi har hatt de siste dagene. Her skred jeg til verket med stiftemaskin og fikk stiftet igjen gliper i bobleplasten samt skrudd på litt mer varme. Ser formelig for meg hvordan kronene flyr avgårde. Det hadde nok vært billigere å kjøpe eller så nye planter i stedet for å satse på overvintring.

Pellisene på bildet står oppå et bord og ser ut til å ha det greit, men verandakassene med Blodbeger som står under bordet har det ikke fullt så bra da jorden var frossen. Stygt redd for at jeg bare kan anse de som tapt. Har heldigvis frø igjen fra 2009 så jeg kan så nye til våren.

Ønsker dere alle en trekkfri aften :-)

2 kommentarer:

  1. Trekk er noe herk, både for oss på ferle ben og med røtter.
    Her blåser varmen ut når vinden står på fra enkant, men fra sprengfyring i minus 2 og hard vind til minus 19 og null i vindstyrek,kan vi nesten steke flua på veggen... noe vi ikke gjør, med de strømprisene som er i dag.
    Håper at noen av platene får overvintret, da!

    SvarSlett
  2. Ja i vårt "festlige" hus fra 50`tallet så trekker det..overalt. GGuddd å kjipt!!

    SvarSlett