søndag 8. april 2012

Tyving av tomater - hvordan jeg gjør det.

Etter en uke på ferie har virkelig tomatene mine tatt av, og etter som de vokser kommer tomattyvene. Vi kaller det tyver, fordi de stjeler næring fra planten som den ellers behøver for å produsere masse deilige tomater.

De fleste tomatplanter utenom busktomater skal tyves. Som regel opplyser frøleverandøren på nettsiden eller på pakken om hvilken typer som skal tyves.
De kommer som regel lenge før jeg tror, og plantene trenger ikke være så store før de dukker opp.


Tyvene vokser i bladfestet på tomatplanten, mellom stammen og et blad som dere ser på bildene under.







Om du har fjernet de en gang så kommer det stadig nye tyver, både der du har fjernet fra før, og i nye bladfester som kommer etterhvert som planten vokser.




Under ser dere planten etter at jeg har klipt vekk tyven.




Tyven på bildet under er ikke så stor ennå, men det er viktig å ta de så tidlig som mulig. Om du vil du ha flere tomatplanter kan tyven brukes som stikling, men da kan du godt vente til den blir litt større. Får du røtter på den har du skaffet deg en tomatplante til. Praktisk og enkelt.
Som regel sår jeg rikelig, så jeg har aldri prøvd dette selv ennå.




Håper dette var nyttig for dere som er nye tomatdyrkere og her kan dere se hvordan jeg gjør det når jeg potter om tomatplantene. Jeg har også noen tips om hvordan du på en enkel og grei måte kan undervanne tomatplantene så du slipper å vanne flere ganger om dagen på varme sommerdager, eller om du reiser bort i en kort periode. Det kan du lese om her.

Følg meg gjerne på Kristins Hage&Drivhus. og på Instagram Her finn du bilder fra hagen og flere hagetips.




9 kommentarer:

  1. Så store og frodige tomatplantene dine er blitt! Mine er veldig små enda, men de kommer seg vel om det blir varmere! Hvor varmt har dine det nå?

    Takk for råd og tips. Setter alltid pris på det! Klem

    SvarSlett
  2. Termostaten står på 15 grader, men termometeret er ødelagt så jeg er usikker på temperaturen.

    SvarSlett
  3. hei :)
    takk for info! jeg har hørt om de tyvene ,men ikke hvist hva som var tyv og ikke. men jeg har alltid lurt på en ting? hvis en ikke tar den bort og lar den vokse, vil den da bare bruke masse av plantas energi, eller kan det komme tomater også på denne? og om det kan komme tomater, hvorfor skal den da tas bort?
    klem:)

    SvarSlett
  4. Jeg er ingen ekspert på tomater, men jeg har forstått det sånn at det kommer tomater på tyvene også.
    Den tas bort for at de tomatene som kommer på resten av planten trenger næringen for å utvikle seg skikkelig. Noen bruker også å toppe planten når den er stor nok og det har kommet et visst antall blomsterklaser på planten. Hvor mange blomster det er snakk om husker jeg ikke, men det kan du sikkert google.
    Ikke alle tomatene rekker å modnes før sesongen er over og litt færre, men store modne tomater er vel det de fleste vil ha.

    Håper dette var forståelig :-)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for svar! det var til hjelp og forstålig :)
    håper du nyter siste dag i påskeferien!
    klem:)

    SvarSlett
  6. Flott innlegg.
    Ja, jeg var veldig flink og fjerne alle på plantene året før. Helt til jeg leste på pakken (utpå høsten) at på akkurat de (pottetomatene) skulle de ikke fjernes. Så det er visst forskjell fra plante til plante. Prøver en annen type tomater i år.
    I fjor fikk jeg også mellus på tomatene. Det var ikke så morsomt.
    Kanskje du har noen tips angånde det også?
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  7. Tomat tyve - skønt udtryk - for det er lige det de kraftige skud er .....det vil jeg også kalde dem i fremtiden nu ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlett
  8. Beklager Aina, meldugg har jeg ingen gode råd mot. Har heldigvis aldri hatt det selv :-)

    SvarSlett
  9. Hei. Fin blogg👍🏻 Jeg har planter som er små enda. Ca 5 uker gml. Hvor store må de være før man tyver? Er det noe du gjør med unge planter? Fortsatt god påske🐣

    SvarSlett